Ginące palety jak rozwiązać problem?

Wysyłasz towar do klienta, jedzie przepisowo, na paletach. Auto wraca bez towaru, ale i bez palet, bo albo odbiorca nie miał gdzie umieścić towaru i „skorzystał” z Twoich palet, albo kierowca o nich „zapomniał”. To powszechny problem w większości mniejszych firm transportowych w Polsce, ale także poza granicami naszego kraju. Dodajmy, problem kosztowny, bo brakujące palety trzeba uzupełniać. Jak przeciwdziałać podobnym sytuacjom?

Ginące palety

Zalety i korzyści

Trudno dziś sobie wyobrazić transport towarów bez użycia palet. Te drewniane platformy są najpowszechniejszym dziś sposobem przewozu ciężkich i dużych materiałów. Obowiązkowo muszą się na nich znaleźć wszystkie towary, których ciężar przekracza 30 kilogramów. By łatwiej było nimi zarządzać i bardziej efektownie wykorzystywać, dokonano standaryzacji tych nośników. Tak zwane Euro-palety, najczęściej wykorzystywane w transporcie, mają takie same rozmiary (1200 x 800 x 144 mm) oraz zbliżoną wytrzymałość. To znacznie ułatwia pracę logistykom firm, którzy efektywniej mogą zaplanować rodzaj transportu czy kwestie magazynowania. To z kolei oznacza oszczędności czasu i pieniędzy.

Problem i kłopoty

Ale palety same mogą stać się przedmiotem sporych problemów logistycznych. Dochodzi do nich wówczas kiedy nadawcy towaru wysłanego na tych konstrukcjach, nie udaje się ich odzyskać od odbiorcy. A tak dzieje się bardzo często. Odbiorcy bardzo chętnie „pożyczają” palety, tłumacząc, że wszystkie własne platformy mają w użyciu. Obiecują oddać je „przy okazji”, do czego jednak rzadko dochodzi. A jeśli już dochodzi, do nadawcy trafiają często nośniki zupełnie inne, zużyte lub wręcz podrabiane, nie mające nic wspólnego ze standaryzowaną euro-paletą. Z kolei wysyłanie pustego auta po palety nie ma uzasadnienia ekonomicznego.

Jak rozwiązać problem?

Te problemy najczęściej dotykają firmy małe lub mające bardzo wielu kontrahentów i zmuszone do częstego wysyłania towaru na paletach w różne miejsca. Nie mogą sobie one przecież pozwolić na niedostępność obowiązkowych nośników towarów. Musiałby wówczas wysyłać towary bez palet, co stwarzałoby niebezpieczeństwo w ruchu drogowym i łamanie przepisów albo prowadziłoby do albo opóźnień w wysyłce towarów. By uniknąć takich sytuacji każda firma powinna wprowadzić system ewidencji palet, tak by było wiadomo iloma platformami firma dysponuje, gdzie w danej chwili jest każda platforma, kiedy i jak wróci do bazy, itd. Warto także nałożyć na kierowców i przede wszystkim odbiorców towarów obowiązek rozliczania się z palet. Z kolei by uniknąć sytuacji, że otrzymujemy nośniki zużyte i niestandaryzowane – możemy oznakować nasze palety symbolem firmy i adresem. Wtedy nie będzie już wątpliwości do kogo należą nośniki.