Jaka będzie przyszłość operatorów pocztowych?

E-maile zamiast tradycyjnych listów, mms-y zamiast pocztówek, bankowe przelewy on-line zamiast przekazów pocztowych. Dziś już mało kto ma potrzebę częstego odwiedzania budynku poczty. Tradycyjne usługi pocztowe odchodzą do lamusa, wymuszając na operatorach konieczność zmiany profilu działalności i przeniesienie części usług do Internetu. Czym mogą się pochwalić już dziś? Jakie jeszcze mają plany?

Jaka będzie przyszłość poczty?

Poczta Polska internetowa

Potrzebę otwarcia się na nowe usługi, a przede wszystkim na nowe kanały świadczenia usług, zauważył największy operator pocztowy nad Wisłą, czyli Poczta Polska. Symbolem jej obecności w sieci było uruchomienie możliwości wysłania internetowego odpowiednika kartki pocztowej. Dziś przez Internet można od Poczty Polskiej kupić znaczek pocztowy, wysłać paczkę czy list polecony. Wszystko to nie wstając od komputera. W podobny sposób można za pomocą Poczty Polskiej się ubezpieczyć czy wziąć kredyt. Ciekawym pomysłem jest też projekt wprowadzenia w oddziałach pocztowych stref samoobsługowych, dzięki którym w ogóle nie trzeba będzie oczekiwać w kolejce do tradycyjnego okienka. W strefach takich będzie można samodzielnie nadać list czy paczkę, a także kupić znaczki, koperty czy opakowania przesyłek. Takie rozwiązania są już testowane.

InPost rozszerza ofertę

Liderem technologicznych nowinek wprowadzanych do oferty pozostaje jednak w Polsce InPost. Absolutnym przełomem dla całej branży pocztowej okazały się Paczkomaty, rozwiązanie wprowadzone na rynek właśnie przez tego operatora. To samoobsługowe, czynne całą dobę urządzenia do nadawania i odbierania przesyłek i listów. Pomysł okazał się tak dobry, że dziś stosowany jest na całym świecie, a twórca InPost znajduje się w czołówce najbogatszych rodaków. Firma już myśli nad kolejnymi usprawnieniami dla klientów i pracowników. W Paczkomatach mają się pojawić bankomaty, a listonosze InPost dostaną mobilne terminale, za pomocą których będą mogli sprzedawać produkty bankowe i ubezpieczeniowe.

Wyraźnie więc widać, że wśród polskich operatorów pocztowych dominują obecnie dwa trendy. Pierwszy to próba odejścia od tradycyjnej obsługi przez pracownika poczty w okienku na rzecz samoobsługi klienta. Drugi to łączenie usług pocztowych z rozwiązaniami z obszaru bankowości czy ubezpieczeń. Co przyniosą nam kolejne miesiące i lata? Trudno wyrokować, gdyż w branży pocztowej, podobnie jak w wielu innych, technologia dosłownie wyprzedza rzeczywistość i za chwilę możemy mieć do czynienia z kolejnym, przełomowym rozwiązaniem dla całej branży.