Kiedy kurier a kiedy broker?

Tak jak w każdej niemal branży, także na rynku firm kurierskich aktywnie działają brokerzy. I dobrze, że działają, bo ich obecność oznacza korzyści dla wszystkich. Przede wszystkim dla samych firm kurierskich, ale także dla ich klientów.

Kurier czy broker

Korzystają firmy

Firmy kurierskie bardzo chętnie nawiązują współpracę brokerami. Z prostego powodu: to im się po prostu opłaca. Brokerzy dostarczają im bowiem nowych zleceń, nowych klientów, napędzają obrót, i tym samym przychody firmy, co z kolei przekłada się na zyski. Zasada działania brokerów w tym przypadku sprowadza się do tego, że grupują w duże pakiety zlecenia od wielu mniejszych klientów. Takie większe, grupowe zlecenia są dla firm kurierskich bardzo atrakcyjne, nawet pomimo faktu, że brokerzy wymuszają niższe stawki za usługi dostarczenia przesyłki. Ale rekompensują sobie to skalą zamówienia.

Korzystają klienci

Dzięki niższym stawkom uzyskanym przez brokera, na usługi firm kurierskich stać tych klientów, których koszty takich usług, przerosłyby gdyby działali niezależnie od siebie. Mowa o małych firmach, których obroty nie pozwalają na podpisania indywidualnej umowy z firmą kurierską, albo takich, które nie mają potrzeby posiadania stałej umowy, bo z usług kuriera chcą korzystać jedynie sezonowo. Dla nich pośrednictwo brokera jest szansą na zlecenie usługi dostarczenia przesyłki na odpowiednim poziomie za rozsądną, możliwą do zaakceptowania, cenę. Dodatkowo, dzięki pośrednictwu brokera, nadawcy przesyłek mogą zapoznać się z ofertą wielu różnych firm kurierskich i wybrać tę najbardziej im odpowiadającą pod względem ceny, jakości i terminu wykonania usługi, itd.

Kiedy broker nie potrzebny

W ten sposób na pośrednictwie brokerów wszyscy korzystają. Dla klienta układ broker-kurier oznacza większy wybór ofert, możliwość doboru usługi dopasowanej do swoich konkretnych oczekiwań oraz niższą cenę niż w sytuacji, w której istniałyby tylko firmy kurierskie. Dla tych ostatnich korzyścią są większe pakiety zleceń i więcej klientów, co przekłada się na zyski. Ale ten schemat nie sprawdza się zawsze. W sytuacji firmy, która często i dużo korzysta z usług firm kurierskich, pośrednictwo brokera nie będzie potrzebne. Dużego klienta, wysyłającego znaczne ilości przesyłek, każda firma kurierska potraktuje z należnym szacunkiem i na pewno zaproponuje atrakcyjną cenę za swoje usługi. Przy czym pod określeniem „znaczne ilości przesyłek” należy rozumieć około 50 paczek miesięcznie.