Prawa i obowiązki nadawcy i odbiorcy przesyłki.

 Czy za uszkodzenie przesyłki zawsze odpowiada firma kurierska? Kiedy i jakiego możemy żądać odszkodowania za zgubioną paczkę? Co to jest protokół szkody i kiedy go podpisać? Odpowiedzi na te pytania powinien znać każdy kto, choćby okazjonalnie, korzysta z usług firm pocztowych. Tymczasem niewielu z nas orientuje się w swoich prawach. Czas to zmienić!

Prawa i obowiązki

Najpierw obowiązek

Prawa klienta firm kurierskich i pocztowych reguluje prawo przewozowe oraz prawo pocztowe. Warto pamiętać jednak, że klient ma nie tylko prawa, ale i obowiązki. Jednym z nich jest spoczywający na nadawcy obowiązek zadbania o takie przygotowanie towaru do transportu, które umożliwi jest prawidłowy przewóz. Innymi słowy, nadawca przesyłki jest zobowiązany tak spakować paczkę, by dotarła cało i bezpiecznie. Jeśli zaniedba ten obowiązek i zawartość przesyłki z tego powodu ulegnie zniszczeniu bądź uszkodzeniu, winą za ten stan rzeczy obarczony będzie nadawca, a nie firma kurierska. W takim wypadku możliwość dochodzenia jakiegokolwiek odszkodowania jest wykluczona. Innym obowiązkiem nadawcy jest poinformowanie przewoźnika o tym, co znajduje się w przesyłce. I w tym wypadku, jeśli nadawca nie spełni tego obowiązku (np. poda nieprawdziwy opis zawartości przesyłki, a ta ulegnie uszkodzeniu lub zniszczeniu), wina będzie po stronie nadawcy.

Prawo do odszkodowania

W pozostałych jednak przypadkach winnym uszkodzenia lub zniszczenia zawartości przesyłki, a także jej utraty, jest przewoźnik, czyli firma kurierska. Wówczas klientowi przysługuje prawo do dochodzenia od niej odszkodowania. A dokładniej przysługuje ono osobie, która zapłaciła za usługę kurierską. Najczęściej jest to nadawca, ale bywa również tak, że ponoszącym koszty transportu jest odbiorca.

Jakie odszkodowanie?

To, jakie właściciel uszkodzonej w czasie transportu przesyłki, otrzyma odszkodowanie zależy od rodzaju odniesionej szkody oraz zawartej z przewoźnikiem umowy. Jeśli z winy firmy kurierskiej przesyłka została całkowicie zniszczona lub utracona – klientowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wartości przesyłki oraz zwrot kosztów opłaty za usługę. Jeśli natomiast została uszkodzona tylko częściowo – także odszkodowanie zostanie wypłacone częściowe. Będzie ono ustalone w wysokości procentowego zmniejszenia wartości zawartości przesyłki. Tę wartość można ustalić na podstawie dołączonego do przesyłki rachunku lub faktury, a jeśli jej brak (np. w przypadku przewozu rzeczy używanych) cenami takich samych towarów w miejscu i czasie nadania. Warto zwrócić jeszcze uwagę na odszkodowanie za zgubienie lub zniszczenie przesyłek nadanych usługą pocztową. Wówczas przedmiotem odszkodowania mogą być również tzw. utracone korzyści. Jeśli np. nadawca stracił ważny kontrakt, bo przewoźnik zgubił jego ofertę handlową, może dochodzić odszkodowania w wysokości owego kontaktu.

Oglądajmy przesyłki

Na koniec dobra rada. Należy dokładnie obejrzeć przesyłkę podczas przekazywania jej przez kuriera. Jeśli stwierdzimy jakiekolwiek uszkodzenia, kurier w naszej obecności powinien spisać protokół szkody, który będzie podstawą do złożenia reklamacji, a następnie dochodzenia odszkodowania. Najpierw jednak musimy pokwitować odbiór przesyłki.