Wszystko o usłudze za pobraniem

W czasach kiedy w zasadzie wszystko można kupić czy zamówić w sieci, sprawą o bardzo ważnym znaczeniu staje się kwestia uczciwości sprzedawcy wobec kupującego i dostarczenia mu odpowiedniego towaru w wyznaczonym czasie i w określony sposób. Kupujący jednak nie zawsze może polegać na uczciwości sprzedającego. By zminimalizować możliwości oszust w tym zakresie i nie hamować rozwoju firm działających w sieci, wprowadzono usługę „za pobraniem”.

Wszystko o usłudze

Do kogo

Usługa „za pobraniem” skierowana jest do osób, które za pośrednictwem Internetu zamawiają lub kupują przedmioty o znacznej wartości i nie chcą ryzykować, że towar do nich nie zostanie wysłany lub zginie po drodze, a pieniądze przepadną. Mówiąc inaczej, wykorzystywana może być wówczas kiedy kupujący nie ma zaufania do sprzedawcy (np. podczas okazjonalnych zakupów na Allegro, korzystania pierwszy raz z oferty konkretnego sklepu on-line).

Korzyści

Korzystając z usługi „za pobraniem” kupujący nie płaci za przedmiot w momencie jego kupna, tylko w chwili jego odbioru. Daje mu to możliwość dokładnego sprawdzenia zawartości przesyłki, czy zawiera dokładnie ten towar i w takim stanie, w jakim miał być. W ten sposób ryzyko utraty pieniędzy czy otrzymania innego towaru niż zamawiany, zredukowane jest do zera. Zanim jednak odbiorca otworzy przesyłkę i sprawdzi jej zawartość musi potwierdzić jej odbiór i uregulować płatność.

Spory

Jeśli rodzaj lub stan zawartości przesyłki nie zgadza się z kupionym lub zamawianym, odbiorca spisuje wraz z kurierem protokół szkody, na podstawie którego może dochodzić odszkodowania od sprzedającego. Nieco inaczej jest w przypadku Poczty Polskiej. Tam, zamawiając przesyłkę, można skorzystać z opcji „sprawdzenia zawartości”, dzięki której jeszcze przed odbiorem paczki można się upewnić co do jej zawartości.

Rozliczenie

Z pieniędzy, które odbiorca przekazuje kurierowi, ten musi się rozliczyć w swojej firmie, która następnie przekazuje je, po odliczeniu swoich kosztów, do nadawcy przesyłki. Firma kurierska ma na to do 14, choć w praktyce czas ten jest o połowę krótszy.

Ceny

Oczywistym jest, że usługa dostarczenia przesyłki „za pobraniem” jest droższym rozwiązaniem niż dostarczenie przesyłki zwykłej. Każda firma kurierska ma swój własny cennik takich usług, a różnice w cenach bywają dość znaczne i wahają się w granicach od kilku do kilkunastu złotych za standardową przesyłkę.